BISMILLAHIRAHMANIRAHIM

Wednesday 3 June 2015

ABAH KU HERO KU

ABAH.

dulu pernah ade rasa janggal ketika memperkenalkan ini "abah" aku.. sebab rata2 kawanku semuanya panggil ayah mereka -ayah-papa... kenapa mst aku panggil abah,, (last2 suami aku pun panggil ayah mereka ABAH)   time ni sekolah rendah..  aku cuma tau abah aku garang.. aku dan adik beradik ku sangat takut pada abah ku.. kami yang ligat mcm  ekor cicak yg menggelitik  berubah menjadi kucing alim.. dengar sahaja vespa abah mnghampiri pagar rumah kelamkabut kami... hahahah,,

tapi semakin hari selepas abah amek keputusan utk pencen awal dari NAVY.. abh banyak masa dengan kami.. abah yg dulunya garang aku semakin merasakan abah adalah abah yg penyayang... blk je keje abah akan bercerita tentang cerita2 dongeng dan rekaan abah,,,

antara koleksi cerita abah,,:
~ mari sini! mari tengok
~NORA
~pak pandir dan mak andeh
~dl mcm2 lg koleksi cerita abah

bl aku darjah 5 n 6 abah dh mula tunggu aku depan pagar sekolah.. abah akan pegang tgn aku smbil bawak moto dan aku naik basikal.. sampai satu kejadian aku jatuh dan terlepas dr pegangn tgn abah mnyebabkn aku luka ringan dan gigi kapak ku pecah sikit.. senget dh gigi aku.. ngilu wooo.. huhuhuh

abah..abah,,
time skolah menengah abah bmyk beri kata peransang.. abah mmg grg.. tp abah sgt penyayang.. smpi la aku msk ke poli.. boleh kata hr2 ade je call dr abah,,, .. abah aku sanggup bg kad ATM dia hasil pencen dia yg dapat bulan2 tu pd aku dan adek2.. besarnya pengorbanan abah.. sedangkan abah hanya seorang JAGA.. sebelum tu abah adlah penjaja mknn di hadapn kilang,,, dan kini abah masih bekerja sebagai PEMPANDU TEKSI..  besar pengorbanan abah .. sanggup berpanas berembun untuk membesarkan kami 7 beradik.. alahamdulillah abah dikurniakan isteri yg sgt enyabar , penyayang dan baik serta lemah lembut iaitu EMAK.. syg mak n abah,,

abah... kemana sahaja aku nk g abah slalu anta.. sehingga la aku ni jenis x reti naik public transport.. smpi la sekarang,, nsb baik dikurnikan suami yg juga slalu mngantar ku kemana sahaja aku g,,

sehingga kin walaupun aku dah berkahwin kdg2 kala abah la bank aku dikala btl2 sesak..  byk jasa abah,, kdg2 terfikir mampu ke aku lakukn pengorbann yg besar utk ank2 aku..  aku msk hospital.. nk bersalin n lps bersalin abah ade,,,

 abah, maafkn anak mu ini.. sbb skarg selalu sibuk.. jarang dapat hubungi abah,,, dan mak.. nasib baik ade wassap anak2 alias & zainab.. di situ la kita berhubung.. dengan aku yg masih belajar secar asambilan dan bekerja di firm yg sgt2 bz.. aku byk mngabaikn tanggjawabku.. maafkan ankmu ini mak dan abah,...

mak dan abah .. adalah segalanya.,, dl aku bekerja utk mereka.. igin melihat mereka gembira.. memberi kesenangn pada mereka.. nmn aku masih gagal tunaikan hasrat dan impian ku itu,, YA ALLAH.. KAu permudahkan la segala urusan n cita2 ku ,,,

~SNA

No comments:

Post a Comment

NUFFNANG